ABC KONSERWACJI ROWERU – SPRAWDŹ CO ROBISZ ŹLE!

Udostępnij dalej:

Chyba nikt nie ma wątpliwości co do tego, że o rower trzeba dbać. Rower tak samo, jak samochód, czy motocykl wymaga regularnego serwisowania i odpowiedniej konserwacji po to, aby nam dobrze i długo służył. Systematyczność i sumienność w konserwowaniu i kontrolowaniu roweru może uchronić nas przed niepotrzebnymi naprawami i wydatkami. Jednak sama systematyczność nie wystarczy. Ważne jest również to, w jaki sposób dbamy o nasz pojazd i jakich środków używamy, by utrzymać go w świetniej formie.

 

# Źle dobrany smar

Systematyczne smarowanie roweru gwarantuje jego długą żywotność i sprawne działanie wszystkich mechanizmów. Ponadto smary przeznaczone do konserwacji zabezpieczają poszczególne części przed korozją, jednocześnie zapewniając lepszą efektywność pracy. Podstawową i niezwykle ważną czynnością konserwacyjną roweru, o której absolutnie nie można zapominać, jest smarowanie łańcucha przy użyciu specjalnych smarów. Warto jednak mieć na uwadze, że ideą smarowania łańcucha nie jest “oblepianie” go smarem. Środek do smarowania powinien przede wszystkim łatwo się nakładać, być odporny na warunki pogodowe, a przy tym zapewniać sprawne działanie poszczególnych komponentów i ochronę przed korozją. Praktycznym rozwiązaniem są smary w sprayu – wygodne w użyciu, odporne na wypłukiwanie wodą, obniżające stopień zużycia elementów. Jeżeli już sięgamy po właśnie taki smar, dobrym wyborem będzie, na przykład antykorozyjny smar suchy z teflonem polskiej marki K2, która jest obecnie jedną z najbardziej liczących się marek kosmetyków i chemii profesjonalnej do samochodów i innych pojazdów

 

Preparat w formie sprayu doskonale sprawdzi się wówczas, gdy jesteśmy na wyprawie rowerowej i chcemy szybko nasmarować łańcuch.

Smar zawsze należy aplikować na czysty łańcuch, dlatego zaleca się, aby łańcuch wcześniej odpowiednio oczyścić. Można go spryskać środkiem wypierającym wodę Wd 40, który chroni przed brudem, dodatkowo wykazuje działanie antykorozyjne. Wd 40 to preparat uniwersalny, a do czyszczenia łańcucha rowerowego jest wręcz idealny, o czym niejednokrotnie mogliśmy się przekonać na własnym rowerze. Możemy być pewni, że nasmarowany i czysty łańcuch odwdzięczy się gładką i cichą pracą.

Łańcuch rowerowy jest w ciągłym ruchu, więc naturalne jest, że ulega zużyciu. Ponadto narażony jest na rdzę i korozję. Regularna konserwacja łańcucha jest niezwykle istotna, jeżeli chcemy, aby służył nam przez długi czas. Jednak poza usuwaniem brudu i konserwacją, ważne jest regularne sprawdzanie naciągów. Zbytnie rozciągnięcie łańcucha może doprowadzić do zniszczenia przekładni.

 

# Za niskie lub za wysokie ciśnienie w oponach

Ciśnienie powietrza w oponach rowerowych to jeden z najbardziej niedocenionych parametrów roweru. Jak pokazuje doświadczenie, wielu rowerzystów stosuje albo za bardzo napompowaną oponę, albo wręcz odwrotnie – jeździ na flakach. A przecież prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych to podstawa bezpieczeństwa, osiągów i komfortu jazdy.

Jakie zatem powinno być odpowiednie ciśnienie w oponach rowerowych?

Ciśnienie opony w rowerze zależy od rodzaju opony oraz tego, na jakim podłożu się poruszamy. Ciśnienie najczęściej wyraża się w barach [bar] lub funtach na cal kwadratowy [PSI]. 1 bar = 14,5 PSI, natomiast 1 PSI = 0,069 bara. Odpowiedni poziom ciśnienia producenci najczęściej umieszczają bezpośrednio na oponie. Powinien on się znajdować pomiędzy minimalną a maksymalną wartością graniczną. Do mierzenia ciśnienia powietrza w oponach najlepiej użyć analogowego ciśnieniomierza. Ze względu na swój niewielki rozmiar jest bardzo poręczny i można go mieć zawsze przy sobie.

# Czyszczenie roweru na sucho i nieodpowiednie kosmetyki do pielęgnacji.

Wielu posiadaczy rowerów mycie swojego sprzętu uważa za czynność zbędną – polać szlaufem, wodą, przetrzeć szmatką i gotowe… nic bardziej mylnego. Aby zachować rower w jak najlepszym stanie technicznym i wizualnym, konieczna jest staranna pielęgnacja przy użyciu odpowiednich preparatów, które nie tylko usuwają zabrudzenia, ale i konserwują. Częstotliwość mycia roweru zależy od stopnia zabrudzeń i warunków eksploatacji. Nie wolno czyścić roweru na sucho, ponieważ w ten sposób dodatkowo rozprowadza się warstwę brudu i kurzu, rysując przy tym powłokę lakierniczą. Nie zaleca się także myć roweru pod silnym strumieniem wody, gdyż może to doprowadzić do przedostania się jej do wnętrza łożyskowych elementów.

Do mycia roweru najlepiej używać miękkiej szczotki i letniej wody z dodatkiem środka myjącego. W roli środka myjącego doskonale sprawdzi się szampon samochodowy. Gdy nasz rower jest mocno zabrudzony, warto pomyśleć o użyciu środków, które ułatwią nam usunięcie zaschniętej powłoki brudu. Przykładem może być piana aktywna, która skutecznie rozpuszcza i usuwa nawet te najcięższe zabrudzenia z powierzchni metalowych. Nadaje się zarówno do myjek ciśnieniowych, jak i do mycia ręcznego. Części metalowe można po umyciu dodatkowo pokryć preparatem zabezpieczającym powłokę lakierniczą. Podobnie jak elementy metalowe, tak i tworzywa sztuczne oraz gumę najlepiej przemywać letnią wodą przy użyciu środka myjącego. Zawsze po dokładnym spłukaniu, rower należy wytrzeć do sucha.

 

Niezbędnik rowerzysty – sprawdź, jakie jeszcze akcesoria rowerowe mogą Ci się przydać podczas codziennej eksploatacji roweru

 

 

The following two tabs change content below.

Paweł Blicharski

19 letni założyciel najszybciej rozwijającego się portalu rowerowego w kraju (wysportowani), drużyny kolarskiej WRT, marki odzieżowej Pablo Wear, aplikacji mobilnej weight under control, i agencji interaktywnej. W trakcie pisania swojej pierwszej książki pt ”21 wiek choroba przeciętności” Uważa, że wiek nie jest barierą w rozwijaniu swoich pasji, i można osiągnąć dosłownie wszystko o czym się marzy.

Ostatnie wpisy Paweł Blicharski (zobacz wszystkie)