GRAVEL FRISTON OD WHYTE TO DOBRY WYBÓR? TEST

Udostępnij dalej:

Od dłuższego czasu miałem za zadanie przetestować rower marki WHYTE. Dla większości niestety nadal nieznanej, moim zdaniem jest to błąd, ponieważ warto zainteresować się tą firmą, która wywodzi się z Wielkiej Brytanii. Dwa tygodnie nie dawałem spokoju dla Whyte Friston. Ktoś może powiedzieć, że przełaje są wyłącznie na okres zimowy, na pierwszy rzut oka można tak powiedzieć, sugerując się wyglądem sprzętu, jednak tutaj nie jest to stu-procentowy rower przełajowy..

COŚ NA TEMAT MARKI

Początek marki WHYTE to rok 1994. John Whyte konstruktor Formuły 1 w zespole Benetton postanowił konstruować rowery. Głównym założeniem i strategią marki Whyte  była geometria ramy – uściślając – geometria progresywna, czyli skracamy mostek, a wydłużamy górną rurę ramy. Dzięki czemu przy odpowiednim spasowaniu tych parametrów, konstruktorzy osiągają zdecydowaną poprawę stabilności roweru dzięki rozciągnięciu bazy kół. 

 

Zacznijmy od początku.. To nie jest rower przełajowy? Wizualnie… jest, ale po przyjrzeniu się blizej, różni go wiele cech, dzięki czemu jest o wiele wygodniejszy od roweru przełajowego. Najprościej rzecz ujmując, gravel to brat przełajówki, tylko w  wersji turystycznej.  A czym dokładnie wyróżnia się friston, że otrzymał miano GRAVELA?

CO TO JEST WŁAŚCIWIE GRAVEL ?

gravel, adventure, szutrówka, żwirówka, szosowo-wyprawowy – możemy się spotkać z różnymi określeniami tego typu rowerów. Tak jak w przypadku fitnessów, nie ma jednej, idealnie opisującej te rowery definicji. Z założenia, rower typu grawel to taka wygodna przełajówka.

PO PIERWSZE GEOMETRIA

Pod tym względem rower różni się bardzo od rasowego roweru przełajowego. Przede wszystkim jazda jest bardziej komfortowa. Można powiedzieć, że zawdzięczamy wszystko zastosowaniu jeszcze mało znanej geometrii progresywnej, o której zostało wspomniane wyżej. Ten rower jest na tyle wszechstronny, że idealnie nadaje się na wyprawy, treningi na szosie, w terenie, czy nawet na wyścig. (w moim przypadku sprawdził się idealnie). 10 kilogramowa aluminiowa rama, przy tak zaprojektowanej ramie, jest wyznacznikiem przede wszystkim dobrego rozpędzania się, podczas singletracków można było czuć przewagę nad innymi zawodnikami.

PO DRUGIE SZEROKOŚĆ

Standardowa szerokość kierownicy montowana w przełajach waha się od od 360mm do 440mm. W testowanym przeze mnie modelu szerokość kierownicy wynosi 500 mm. Jest to dosyć niespotykane, jednak dające o wiele większy komfort, który można było odczuć podczas długich treningów w terenie.

DETALE ”ROBIĄ ROBOTE”

To co każdy lubi najbardziej – detale. Prosty przykład, przy zakupie auta, znajomy po wizualnym obejrzeniu, najczęściej kolejnym pytaniem jakim zada, jest wyposażenie nowego auta. Tutaj FRISTON miałby czym się pochwalić.

Dbałość o detale, to coś, dzięki czemu marka mi zaimponowała. Zintegrowany zacisk sztycy, przewody poprowadzone w ramie, wszystko bardzo dobrze uszczelnione. Warto wspomnieć o widelcu. Prosty widelec karbonowy ze stożkową rurą sterową, wewnętrznym prowadzeniem przewodów i 15 mm osią, dają temu rowerowi sztywność i precyzję sterowania. Wisienką na torcie jest malowanie. Nic tak nie cieszyło mojego oka jak malowanie. Kolor pomarańczowy od zawsze tak na mnie działał, sportowe pomarańczowe auta wyglądają fantastycznie, friston w moich odczuciach dawał mi takie same emocje.

 

OSPRZĘT

W testowanym przeze mnie modelu zastosowano osprzęt Apex 1 firmy SRAM, jest to porównywalny w hierarchii model z Shimano 105. Napęd 1×11 jest świetnym rozwiązaniem w tym modelu. Szutrowe drogi czy podjazdy, napęd zawsze dawał rady. Spotkałem się z wieloma opiniami, że na takim osprzęcie jazda po szosie jest męczarnią. Na szosie także nie było jakiegokolwiek problemu. Przy mojej obecnej formie rozpędzenie się do 50 km/h nie stanowiło jakiegokolwiek problemu. Hamulce hydrauliczne działające bez zarzutu oraz napęd, procentuje na miano roweru idealnego (dla mojej osoby )

ODCZUCIA Z JAZDY

Szeroka kierownica, szerokie obręcze, wygodna pozycja wywołana przez geometrię. Rower starałem się wykorzystać w każdym terenie i warunkach. Była to szosa, szutry, piach, woda, błoto czy nawet maraton mtb. Najprościej, jest to na tyle wszechstronny rower, że w każdych warunkach spełniał swoje założenia. Plusów rower ma wiele, większość może nie dowierzać, ale nie ma rzeczy idealnych. Tutaj, co mi nie podpasowało to najzwyczajniej siodełko. Na pierwszy rzut oka jest wykonane staranie, i z najwyższej jakości materiałów. W moim przypadku po dłuższych trasach, odczuwałem znaczny dyskomfort. (stwierdzam to na podstawie innych siodełek)

 

CENA

Za stosunkowo niską cenę względem jakości. (8 899 PLN) otrzymujemy wszechstronny rower, który możemy zabrać ze sobą na wyścig, na trening, czy najzwyczajniej do sklepu po bułki, aby uniknąć korków, a nasz sąsiad Janusz patrzył z niedowierzaniem z jaką klasą się poruszamy ;).

 

Więcej informacji na temat roweru znajdziesz TUTAJ

 

 

KolorMatt Orange with Blue/Sky
Rama6061 Hydro Formed T6 Aluminium, SCR, Custom Drawn, Multi Butted, Chainstay Flat Mount 160 Disc Mount, DOX Cable Routing with Inter-Grip Seat Clamp System
WidelecStraight Bladed Carbon Front Fork with Internal Hose Routing, Tapered Alloy Steerer, Flat Mount Dropouts and 15mm Stealth Through Axle
Tylny amortyzatorN/A
Główka ramyFSA No. 42, Integrated Road, 1 1/2″ Lower and 1 1/8″ Upper Sealed Cartridge Bearings
Tylna piastaAlloy, Double Sealed Cartridge Bearing Hub, XD Driver, 12mm X 142mm Through Axle, 32 Hole
Przednia piastaAlloy, Double Sealed Cartridge Bearing Hub, 15mm X 100mm Through Axle, 32 Hole
SzprychyWTB 2.0mm, Black Sandvik Stainless with Brass Nipples
ObręczeWTB Asym i23, 23mm TCS System, 32 Hole
OponyMaxxis Rambler TR, 60tip, Silksheild, Folding Carbon Bead, 700 x 40c
Dźwignie przerzutekSRAM APEX 1, Full Hydraulic, 11 Speed
Przedni mechanizmN/A
Tylny mechanizmSRAM APEX 1, Long Cage, 11 Speed
KasetaSRAM PC-1130, 11-42, 11 Speed
ŁańcuchSRAM PC-1110, 11 Speed
KorbaSRAM APEX 1, X-SYNC 40T Chainring, 175mm Crank Length, 11 Speed
SupportSRAM GXP, 68mm
SztycaWhyte 20mm Offset, 30.9mm x 350mm, 6061 Alloy, 2 Bolt Clamp
SiodełkoWhyte Custom, Light Weight Triple Density Base, Triple Panel Design
KierownicaWhyte Gravel, 31.8mm, 500mm Wide
MostekWhyte 6 Degree, 70mm 52mm, 80mm 54, 90mm 56mm & 58mm
GripyWhyte Anti Slip, Cross Bar Tapes
Przednie hamulceSRAM APEX 1 Hydraulic, 160mm Flat Mount, Internal Routing
Tylne hamulceSRAM APEX 1 Hydraulic, 160mm Flat Mount, Internal Routing
Dźwignie hamulcówSRAM APEX 1 Hydraulic
PedałyBrak w zestawie
Ciężar10,2 kg

 

The following two tabs change content below.

Paweł Blicharski

Właściciel/redaktor naczelny portalu. Miłośnik kolarstwa górskiego i marketingu.